Hoe ga je om met jouw diverse apotheekteam en hun ervaringen? 

Veel apotheekteams bestaan uit veel verschillende apothekersassistenten met veel, gemiddelde ervaring en met net afgestudeerde apothekersassistenten. Heeft dit voordelen? Ja zeker. Kan dit een nadeel met zich meebrengen, dat ook!

  Zet ieder in zijn of haar kracht en deel intern deze kennis, en loop daarnaast onderling met elkaar mee; leer van elkaar.

Ervaren assistenten blijven het liefst in de inhoud, omdat daar hun kennis en kunde zit. Dit geeft hun veiligheid binnen het werk. Zij beseffen en zien heel goed dat de branche aan verandering onderhevig is. En hier kunnen zij ook binnen de apotheek best eens tegenaan lopen. Ze weten goed dat zij bijvoorbeeld minder snel recepten aanschrijven en kunnen zich minder snel aanpassen bij ‘weer’ nieuwe veranderingen. Daarnaast maken zij graag een praatje met de cliënten, wat een positieve weerslag heeft op kwaliteit (inzet kennis) en een hoge klantgerichtheidsscore.

De vraag binnen deze online intervisie is: “Hoe ga je hiermee om?”

Intern kunnen ervaren apothekersassistenten tegen een aantal belemmeringen aanlopen. Het apotheekteam zien dat met de huidige werkdruk meer ervaren assistenten sneller proberen en moeten gaan werken, zoals de receptverwerking.

Zij proberen dit te doen om maar niet door ‘mopperende’ collega’s aangesproken te worden. Geen goede motivatie.

Toch geven de deelnemende assistenten aan dat dit in de eerste instantie toch positief lijkt. Maar het resultaat (nu ze er bewust bij stilstaan, door de intervisie) is dat hun collega meer fouten is gaan maken. Welke de volgende dag weer hersteld moet worden. Wat een tijdsbesparing had moeten zijn, kost nu meer tijd en meer interne frustratie.

De junior apothekersassistent is sneller, maar ziet ook minder bij het verwerken van de recepten. Simpel gezegd omdat hij of zij kennis en kunde nog mist. Hun collega’s zien dit wel meer bij het aanschrijven van recepten en doen daardoor ook langer om een recept te verwerken. Doordat zij hun kennis meer verbinden binnen het afhandelen van de recepten.

Is er een win-win? Ja is het antwoord.

Maak dit onderdeel en werkproces binnen jouw werk bespreekbaar.
Hoe? En is dit eng ja dat ook natuurlijk! Het op een oprechte en juiste manier intern communiceren is wel een belangrijke voorwaarde voor succes.

Het resultaat

 

De ervaren apothekersassistenten kan vanaf nu iets rustiger aanschrijven.

Het gevolg is rust, minder herstelwerk de volgende dag en de tijdswinst wordt nu werkelijk gerealiseerd.

Heel veel succes! Team Daphaer